Detaljregulering av Sika-tomta

Larvik Havn har over lang tid ønsket å legge til rette for en permanent godsterminal på Sika-tomta som en del av havnens strategiske satsning. Det er planlang at ny reguleringsplan skal behandles i kommunestyret i Larvik kommune 17. september 2025. Det har blitt gjennomført utredninger og analyser i henhold til krav fastsatt i Plan og bygningsloven, dokumentene kan i sin helhet lastes ned her. (PDF, 99MB)

Larvik Havn har en strategisk og miljømessig målsetting om å være et intermodalt logistikknutepunkt, hvor fremføring av gods på bane er et viktig element i en slik satsning. Larvik Havn skal utrede en videreføring av jernbanesporet ut til havneområdene på Revet.
I 2018 ble det iverksatt en oppgradering av sporet i forbindelse med en planlagt utnyttelse av sporet og terminaltomten til regulære godsaktivitet på jernbane. Til dette ble Larvik Havn innvilget støtte fra Vestfold Fylkeskommune og Bane NOR, på totalt kr 18,6 millioner. 

Planområdet og prosess
Området omfattes av gjeldende reguleringsplan for Larvik Havn Øst - Revet og er avsatt til industri, vei, gang- og sykkelsti, samt parkering for Undersbo gravplass.

Planområdet er på ca. 38 dekar og avgrenses av Elveveien, Undersbo gravplass, Skiringsalsgata og Storgata. Varsel om oppstart ble sendt ut 15.05.2023, og merknader fra flere offentlige og private aktører er innarbeidet i plandokumentene. Under utarbeidelsen er det gjennomført analyser innen risikovurdering, vann- og avløpshåndtering, klimautslipp, støy, miljøforhold og naturmangfold. Forsvaret har pekt på at havner med tilgang til togforbindelse vil
være attraktive.


Overordnede planer og regulering
Planforslaget er i tråd med regionale planer for bærekraftig transport og verdiskaping, herunder Larvik Kommunes samfunnsplan 2020-2032, som fastslår Larvik Havns viktige regionale rolle i godstransport.


Beskrivelse av planforslaget
Det planlegges ikke bygg i området, men eksisterende grusdekke asfalteres ved behov. Det etableres en driftsvei mellom spor og gjerde, samt en gang- og sykkelsti langs Elveveien.
Terminalen vil kunne håndtere opptil fem ukentlige godstog med last som tømmer, flis, containere og prosjektlaster, i tidsrommet kl. 00.00 til 05.00.


Vilkår for midlertidig godsterminal
Det er tidligere gitt tillatelse til midlertidig drift av godsterminalen for transport av trevirke, med blant annet følgende vilkår

  • Kryssing av Storgata kun mellom kl. 00.00 og 05.00.
  • Maksimalt én ankomst/avgang per uke.
  • Tidsbegrenset. For forlengelse må det foreligge godkjent detaljert reguleringsplan


Veien videre
Planforslaget skal sikre en langsiktig og forutsigbar bruk av Sika-området som godsterminal, i tråd med regionale og nasjonale transport- og miljøstrategier.
Det er gjennomført vurderinger for å minimere negative konsekvenser for nærmiljø og trafikk.
Mulig videre utbygging av jernbanesporet til terminalen på Revet vil ytterligere styrke Larvik Havn som et strategisk logistikknutepunkt for miljøvennlig godstransport.


Beskrivelse av Sika-tomta og jernbanesporet

Larvik Havn er eier av tomten som ligger mellom Elveveien i øst og Undersbo kirkegård i vest, lokalt kjent under navnet SIKA-tomta. Tomten, som er regulert som et næringsområde, tangerer Øyakrysset i nord og har i en årrekke blitt benyttet til lagring av blant annet tømmer og granittblokker. I tillegg går det et sidespor inn på tomten, og frem til 2012 har sporet blitt benyttet til fremføring av gods på jernbane til og fra Larvik havn.

Larvik Havn forvalter sidesporet fra Vestfoldbanen ned til Revet, på vegne av Larvik kommune. Sidesporet er 560 m fra hovedspor veksel til veksel på terminaltomten. Sidesporet har tre planoverganger. Sporet har ikke vært i operativ bruk siden 2012.

I 2018 ble det iverksatt en oppgradering av sporet i forbindelse med en planlagt utnyttelse av sporet og terminaltomten til regulære godsaktivitet på jernbane. Til dette ble Larvik Havn innvilget støtte fra Vestfold Fylkeskommune og Bane NOR, på totalt kr 18,6 millioner. Forutsetningen for utbetaling er operativ drift på sporet.

Oppgraderingen inkluderte følgende:

  • Skifte av ballast, sviller og spor
  • Etablert sporveksel med to tilhørende spor på terminaltomten med 415 m lengde
  • Sporveksel på Vestfoldbanen vedlikeholdt og kontrollert

I tillegg til etablering av ny sporveksel og to nye spor på området, ble resterende del av arealet grovplanert. Sidesporet er jernbaneteknisk sett klart til bruk. Gjenstående tiltak er relatert til sikkerhet og løsning for kryssingen av Øyakrysset.

Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med Jan Fredrik Jonas, Havnedirektør.